Press "Enter" to skip to content

Vizita la stomatolog, în singuranță în „era vaccinării”. Decan al Facultății de Medicină Dentară: „Teama de a merge la medic a dus la o stare de sănătate orală problematică”

Distribuiți acest articol!

Într-un interviu pentru monitorulcj.ro, decanul Facultății de Medicină Dentară din cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, Cristian Dinu, vorbește despre trei perioade importante pentru medicina dentară, pe parcusul pandemiei de COVID-19: starea de urgență, starea de alertă și „era vaccinării”. 

În perioada de carantină au mai rămas doar două centre de urgență stomatologică ce tratau pacienții, dintr-un număr de 1014 cabinete stomatologice existente în Cluj-Napoca în decembrie 2019.

Deși la începutul pandemiei exista o mare frică de necunoscut, iar în ochii multor oameni mersul la stomatolog putea să prezinte un risc ridicat, măsurile luate în acest domeniu medical au fost și sunt excepționale, iar în prezent, datorită vaccinării, riscul de infectare a fost diminuat enorm. 

Mobilizare exemplară a cadrelor didactice ale UMF

Pandemia de COVID-19 a debutat oficial în 11 martie 2020. La începutul ei, lucrurile erau incerte, iar teama și preocuparea de necunoscut era întâlnită la orice colț. 

Serviciile stomatologice s-au schimbat radical din cauza stării de urgență, când cabinetele au fost închise forțat printr-o ordonanță militară. Atunci, au rămas doar două centre de urgență la care pacienții puteau apela. 

Cadrele didactice și medicale ale Facultății de Medicină Dentară, din cadrul UMF Cluj, s-au mobilizat exemplar, iar în doar câteva zile au reușit să formeze un nou sistem funcțional, alături de echipa medicală de la SCJU Cluj. Aceștia au întreținut două centre exclusiv pentru urgențe: într-un centru erau repartizați pacienții non-COVID, iar în alt centru erau repartizați pacienții confirmați COVID-19 sau suspecți. 

„Pot să spun cu mândrie că medicii care au furnizat serviciile medicale, acei oameni care au fost de gardă, fie ziua, fie noaptea, erau membri ai comunității academice. Ei erau cadrele noastre didactice care funcționau, sigur, și în Ambulatoriul de Stomatologie sau în Secția Clinică de Chirurgie maxilo-facială, pentru că aceste servicii medicale de urgență au fost structurate în două: pe de-o parte cei care erau considerați pacienți non-suspecți COVID-19, care se adresau Serviciului de Urgență din spațiul Facultății de Medicină Dentară de pe strada Avram Iancu, și cei care erau considerați suspecți COVID-19, care se prezentau la Chirurgie maxilo-facială pe strada Mihai Eminescu 16”, a explicat Cristian Dinu, decanul Facultății de Medicină Dentară. 

Măsuri de prevenție extraordinare

Pentru a se asigura că pacienții erau repartizați în centrul potrivit, echipa medicală efectua un triaj telefonic în cazul fiecărui pacient, pentru a identifica orice suspiciune de infectare cu virusul:

„Era foarte bine structurat tot pentru că exista un consult telefonic și acest consult direcționa pacientul către centrul potrivit. O parte dintre ei puteau fi tratați doar medicamentos și li se recomandau anumite medicamente, calmante. Totodată, exista un chestionar telefonic făcut de echipa de urgență (constituită dintr-un cadru didactic al facultății noastre și de medici rezidenți care asigurau ajutorul). Dacă problema nu putea fi rezolvată telefonic, pacientul era luat în evidență, invitat și consultat în serviciul de urgență. Sigur că au existat măsuri cu totul și cu totul speciale în acea perioadă,

 » sursa: www.monitorulcj.ro


Distribuiți acest articol!