Press "Enter" to skip to content

Războiul hibrid: Influența rusească în media și captarea Europei de Est prin oligarhi

Distribuiți acest articol!

Distribuie acest articol!
Captarea media, s-au mai pe larg, sursă influenței prin media, a devenit cel mai vizibil și discutat aspect al amprentei Kremlinului la nivel global, însă în particular la nivelul Europei Centrale și de Est. Dezbaterea și-a atins punctul culminant după ce Rusia a recunoscut faptul că a influențat alegerile prezidențiale din Statele Unite ale Americii în 2016.

Acest lucru a fost văzut ca o parte a strategiei de ,,război hybrid” venit din partea Moscovei, război ce caută să altereze politicile domestice din Europa cu ajutorul canalelor de informare publică. Principala țintă au fost afacerile legate de mass-media din Europa Centrală și de Est (CEE) și Balcanii Occidentali, cum ar fi ziarele, revistele, posturile de televiziune, dar și știrile online, acestea fiind doar câteva exemple. Toate aceste sectoare joacă un rol important în acest ,,război hybrid”, deoarece au un puternic impact asupra procesului politic într-o democrație. În Europa Centrală și de Est și Balcanii Occidentali mass-media este mai mult politică decât comercială, o parte din vină provenind de la rolurile dominante ale oligarhilor în plan intern, însă și din vina corupției.

Kremlinul începe în Octombrie 2014 să controleze media rusească, restricționând posesia străină a acesteia până la 20%. În Europa această faza a democratizării, ajutată de populariatatea mass mediei internaționale a Regatului Unit, Germaniei și Statelor Unite, a dat greș în împuternicirea democrației politice socialiste. Acest fapt este bazat pe un studiu efectuat în anul 1997 în Bulgaria, România, Republica Cehă, Polonia și Slovacia, însă poate fi ușor văzut faptul că nici următoarea generație mass-media, cum ar fi WAZ și ProSiebenSat (Germania), RTL (Luxemburg), Time Warner (Statele Unite), Modern Times Group (Suedia), și multe altele nu au avut succes.

România, Bulgaria, Cehia, Slovenia și Slovacia, îl au că punct comun pe Petr Kellner, cel care a cumpărat CME, deținător al PRO TV, preluând ulterior și alte active media din cadrul Europei Centrale și de Est. Oligarhul ceh Petr Kellner este un ,, activ militant pentru reorientarea geopolitică a Cehiei spre Rusia” dar și pentru ridicarea sancțiunilor economice impuse Moscovei de Uniunea Europeană, după cum spune Ognian Shentov într-un studiu publicat în anul 2019. Petr Kellner este cunoscut și ca un bun prieten al președintelui rus Vladimir Putin.

Imperiul miliardarului ceh a pornit dintr-o escrocherie de tip FNI în orașul Sankt Petersburg, numit în Rusia Fondul Petru cel Mare, în anii 90`, oraș condus la acea vreme chiar de actualul lider de la Kremlin, Vladimir Putin.

Aflat în topul Forbes că fiind cea mai bogată persoană din Cehia, cu o avere de 16 miliarde de dolari, Petr Kelnner este unul dintre preferații președintelui Milos Zeman, care are puternice legături cu Rusia.

Kremlinul însă încearcă să își recâștige aliații, și să atace încă odată democrația liberală, utilizand instrumente similare. În timp ce metodele sunt aceleași, împrăștierea viziunii Kremlinului asupra lumii, noua tehnologie a permis introducerea și propagarea mult mai eficientă a știrilor false și a dezinformării. De asemenea,

 » Întreg articolul se poate citi aici: www.ANCHETATORII.RO


Distribuiți acest articol!