Press "Enter" to skip to content

Inaugurare cu fast, probleme cu duiumul. Cât de sigură e circulaţia pe Autostrada Transilvania?

Distribuiți acest articol!

Economie

Inaugurată cu mare fast în 2020, o porţiune din Autostrada Transilvania are serioase probleme de structură. Mai mult, tot aici, s-au constatat nereguli ce depăşesc 2 milioane de euro!

Lucian Bode la inaugurarea tronsonului de autostrada Biharia-Borş. Sursa foto: Facebook Ministerul Transporturilor

Este vorba despre 5.35 kilometri din Autostrada Transilvania, mai exact tronsonul Biharia- Borş. Acest segment a fost inaugurat în septembrie 2020 în prezenţa mai multor oficialităţi din România şi Ungaria. Evenimentul a debutat cu intonarea imnurilor celor două ţări, după care ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a spus că, după legătura de pe A1, de la Nădlac (Arad), aceasta este cea de-a doua conexiune a celor două ţări pe autostradă, prezentată ca „un succes”. El a mai precizat că recepţia pentru tronsonul Biharia-Borş a fost făcută pe 30 iulie 2020. „Astăzi deschidem oficial traficul din ambele direcţii pe secţiunile de autostradă corespunzătoare, A3 şi M4, şi inaugurăm totodată şi punctul de control de trecere a frontierei de pe teritoriul Ungariei”, a spus Bode la acea dată.La o distanţă de 2 ani, Curtea de Conturi susţine că a găsit mai multe nereguli la acest tronson, inclusiv probleme de structură, deficienţe cu un impact financiar de peste 2,2 milioane de euro.„Curtea de Conturi a realizat un audit în cadrul programului de finanțate prim POIM (Programul Operaţional Infrastructură Mare). Au fost constatate deficiențe în ceea ce privește aplicarea prevederilor legislației aplicabile în domeniul achizițiilor, dintre care exemplificăm: în cazul proiectului «Autostrada Transilvania – Secțiunea 3C, Subsecțiunea 3C3 Biharia-Borș» a fost constatată modificarea substanțială a contractului de lucrări prin modificarea soluției tehnice, eliminarea unor factori de evaluare a procedurii de atribuire din cadrul secțiunii «Criterii de atribuire», modificarea cerințelor minime obligatorii de proiectare structurată, modificarea graficului de plăți și a modului de efectuare a plăților pe contract, așa cum au fost solicitate de către autoritatea contractantă prin documentația de atribuire, rezultând un impact financiar în sumă de 10.804 mii lei”, arată auditorii Curţii de Conturi într-un document intitulat Raportul Public al Autorităţii de Audit pe anul 2020.                                         Citiți știrile monitorulcj.ro și pe Google News “În cadrul acțiunilor de audit din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) s-au constatat deficiențe cu impact financiar în sumă de 20.512.000 lei, din care suma de 20.463.000 lei reprezintă corecții financiare datorate încălcării normelor în materie de achiziții, iar suma de 49.000 lei reprezintă cheltuieli efectuate fără respectarea normelor de eligibilitate a cheltuielilor”, mai menţionează Curtea de Conturi în documentul citat.  Subsecţiunea 3C3 (Biharia – Borş) se întinde între km 59+100 şi km 64+450 (5.35 km) şi începe în zona localităţii Biharia. Traseul tranzitează o zonă de câmpie, între localităţile Biharia, Satu Nou şi graniţa româno – maghiară şi intersectează DN 19 (Oradea-Satu Mare), la km 59+614,  la nord de localitatea Biharia. La km 59+875 este prevăzut un nod rutier (nodul Biharia), cu 5 bretele şi 3 pasaje.Lucrările la tronsonul Biharia – Borş al autostrăzii Transilvania au fost executate de asocierea formată din Trameco SA, Vahostav SA, Drumuri Bihor, Drum Asfalt şi East Water Drillings şi au costat 145.663.083,37 lei fără TVA,

 » sursa: www.monitorulcj.ro


Distribuiți acest articol!